venerdì 15 febbraio 2013

Cargo securing

ADR 2013 introduces a change in the criteria for handling and stowage of packages of dangerous goods with regard to the introduction of the technical standard UNI EN 12195-1:2010 (”Load restraint assemblies on road vehicles”, part 1: “Calculation of lashing forces”).

Particularly it concerns the drivers who will have to refer to the new loading instructions . From January 1, 2013 for international transport each vehicle engaged in carriage ADR will have a budget of belts homologated EN 12195-1:2010.


In fact, at point 7.5.7 (Handling and stowage) in paragraph 7.5.7.1 states that the requirements of paragraph are met if the load is stowed in accordance with EN 12195-1:2010.


The above-mentioned technical standard provides design criteria of the various methods of retention of the load, to secure the load to surface transportation by road vehicles (or any part of them, eg. container) including their transport by rail or ship and/or their combination.

The EN 12195-1 also provides instructions to anchor goods safely in vehicles or containers.



L'ADR 2013 introduce una modifica ai criteri di movimentazione e lo stivaggio dei colli di merci pericolose con l'introduzione del riferimento alla norma tecnica UNI EN 12195-1:2010 (Dispositivi di ancoraggio del carico su veicoli stradali - Parte 1: calcolo delle forze di ancoraggio).

La novità interessa in particolare autotrasportatori e autisti che dovranno far riferimento alle nuove istruzioni di carico. Dal primo gennaio 2013 per i trasporti internazionali ogni veicolo che effettua trasporti in ADR dovrà avere una dotazione di cinghie omologate EN 12195-1:2010

Infatti al punto 7.5.7 (Movimentazione e stivaggio) al paragrafo 7.5.7.1 viene indicato che le prescrizioni del paragrafo sono rispettate se il carico viene stivato conformemente alla EN 12195-1:2010.

La succitata norma tecnica fornisce i criteri di progettazione dei vari metodi di trattenuta del carico, per fissare il carico per il trasporto di superficie mediante veicoli stradali (o parte degli stessi, es. container) compreso il loro trasporto su rotaia o nave e/o loro combinazione.

La norma EN 12195-1 fornisce altresì le istruzioni per ancorare in modo sicuro le merci all'interno di veicoli o container.



Cargo securing
Photo by http://ec.europa.eu



For further informations: section Transport-Road Safety of European Commission site

Per approfondimenti: sezione Trasporti-Road Safety della Commissione Europea

Nessun commento:

Posta un commento